Mutumutu

Nezávazně spočítat pojištění
Mobile menu

Jak zhubnout a nepřijít přitom o rozum.

Čtení na 6 min
Jak zhubnout a nepřijít o rozum. A sebeúctu

Jak zhubnout a nepřijít přitom o rozum.

Na webu během pár minut najdete tuny receptů, jak zhubnout. Že to půjde rychle a snadno? Haha. Nejde ovšem jen o snížení váhy. Chcete pálit tuky, ne svalovou hmotu. A taky chcete, aby vám to vydrželo. Mrkněte, jak hubnout s rozumem.

Nekoukejte na váhu

Zabývejte se tím, jak vám sedí oblečení v pase a přes zadek. Neřešte, kolik máte kilogramů, ale spíš co je tvoří. Svaly jsou těžší než tuk, takže i vysekaný kulturista je podle základního BMI indexu tlusťoch. Když hubnete pomalu a správně, možná i přiberete. A přitom poprvé od maturity zase oblečete velikost 38. Nebo dokonce 36? No, zase to s tím hubnutím nepřehánějte.

Neřešte, kolik máte kilogramů, ale spíš co je tvoří. Svaly jsou těžší než tuk, takže i vysekaný kulturista je podle základního BMI indexu tlusťoch.
Neřešte, kolik máte kilogramů, ale spíš co je tvoří. Svaly jsou těžší než tuk, takže i vysekaný kulturista je podle základního BMI indexu tlusťoch.

Nebojte se svalů

Když místo běhání na pásu nebo šlapání na rotopedu občas párkrát zvednete činku, určitě vám do rána bicepsy nenaskáčou. K tomu jsou potřeba měsíce a roky. A ještě dieta. Pravda je taková, že zatímco na rotopedu spalujete v podstatě jenom ve fitku, činky znamenají porušení svalové struktury a tělo na jejím opravení pracuje i několik dní. Takže už třeba dávno lenošíte u Lásky nebeské, ale metabolismus frčí. Ideální je zkusit silový trénink s váhou vlastního těla. A nebojte se trenérů. Poradí vám, jak cvičit správně, efektivně a hlavně si tím nezničit zdraví. Navíc budete hubnout a zároveň tvarovat postavu.

Neomezujte bílkoviny

Potřebujete snížit příjem kalorií. Bez bílkovin se ale organismus neobejde. Pokud budete proteiny dlabat málo, začne tělo požírat bílkoviny ze svalů. V každé dietě by proto mělo zůstat alespoň 0,5 g bílkovin na 1 kg vaší ideální hmotnosti. Jinak se zbavíte i masa, které se zpátky získává opravdu těžko. Navíc bílkoviny zasytí, přitom mají dvakrát nižší objem kalorií než cukry nebo tuky. Pokud chcete jít rovnou na věc, koukněte na tipy pod článkem.

každé dietě by proto mělo zůstat alespoň 0,5 g bílkovin na 1 kg vaší ideální hmotnosti.
V každé dietě by proto mělo zůstat alespoň 0,5 g bílkovin na 1 kg vaší ideální hmotnosti.

Zhubnout pomalu

Čím drastičtější dietu nasadíte, tím rychleji s ní seknete. První dny jde váha dolů rychle, pak pomaleji a pak skoro vůbec, i když hladovíte. Ale přemýšlejte – tloustnete nejspíš už několik let, takže nejde čekat, že se to vyřeší za měsíc. A kdyby ano (právě hladověním), dlouho vám to nevydrží (protože hladovět nemůžete věčně). Rychlé diety jsou nesmysl. Slibovali jsme, že hubnutí nemusí být galeje. A je to pravda. Pokud přijmete, že rozumnější je zvýšit výdej energie než snižovat její příjem.

Tuky nejsou zlo

Odtučněné produkty jsou zaprvé obyčejně méně zdravé než ty tučnější, ale taky vás míň zasytí. Takže si sice dáte odtučněný jogurt, jenže hlad dostanete za 20 minut místo za hodinu. Pokud cvičíte, není to žádný problém. Ale pokud hubnutí řešíte jenom omezením toho, co jíte, jste vyřízení. Na pevnou vůli moc nesázejte. Smiřte se s tím, že když máte chuť, budete jíst. Dieta nedieta.

Zdravým tukům rozhodně nemusí vyhýbat. Odtučněné produkty jsou zaprvé obyčejně méně zdravé než ty tučnější, ale taky vás míň zasytí.
Zdravým tukům rozhodně nemusí vyhýbat. Odtučněné produkty jsou zaprvé obyčejně méně zdravé než ty tučnější, ale taky vás míň zasytí.

Vyšší výdej energie je základ

Třeba máte pevnou vůli a vydržíte se týrat hladem. A třeba byste to vydrželi i celý život. Ale má to nějaký smysl? Pokud si chcete rozumnou váhu udržet dlouhodobě, nemůžete jít do extrému. Jestli chcete nějakou „dietu“ udržet delší dobu, a zároveň úplně nepřijít o radost ze života, musí být co nejnormálnější. Začněte cvičit, běhat, posilovat, cokoli. Za pár dní nebo týdnů si zvyknete, vážně. Klidně si pro začátek pomozte i nějakou chytrou aplikací. Ta naše funguje na principu týdenních výzev a na konci vás ještě odměníme nějakou tou kačkou navíc. A jakmile bez pohybu nevydržíte, jste za vodou. Odpírat si dobré jídlo prostě dlouhodobě nejde. Držíme palce!

Jestli chcete nějakou „dietu“ udržet delší dobu, a zároveň úplně nepřijít o radost ze života, musí být co nejnormálnější.
Jestli chcete nějakou „dietu“ udržet delší dobu, a zároveň úplně nepřijít o radost ze života, musí být co nejnormálnější.

Rychlé tipy:

Důležité je zhubnout zdravě. Nevěřte snadným a rychlým receptům. Polovina úspěchu je v hlavě.

  • Jezte „plnotučné“ potraviny. Zaženou lépe hlad a jistě do sebe dostanete méně chemie.
  • Bílkoviny jezte průběžně. 30 g naráz tělo nejspíš stejně nezpracuje.
  • Neládujte se kvůli bílkovinám cíleně šunkou nebo sýrem. Jsou plné soli a často hodně průmyslově zpracované.
  • Nevěřte různým separátům, koncentrátům, proteinovým doplňkům a tak. Nejsou potřeba.
  • Výrobky ze sóji jsou sice plné bílkovin, ale bohužel patří mezi nejbrutálnější produkty potravinářského průmyslu.
Výrobky ze sóji patří mezi nejbrutálnější produkty potravinářského průmyslu.
Výrobky ze sóji patří mezi nejbrutálnější produkty potravinářského průmyslu.
  • Zdravé bílkoviny najdete v základních potravinách.
  • Luštěniny: čočka, fazole, hrách, cizrna – okolo 20 g bílkovin / 100 g
  • Obiloviny: amarant, pohanka, quinoa – okolo 15 g / 100 g
  • Masa: drůbeží, libové hovězí, libové vepřové – okolo 20 g / 100 g
  • Ryby – obecně okolo 20 g / 100 g
  • Jestli chcete něco hlídat, jsou to sacharidy. Sníme jich mnohem víc než tuků, přitom kalorické jsou stejně. Šetřete s pečivem a hromadami příloh, není-li to zeleninový salát.

Mutumutu podporuje zdravý životní styl. Za pozitivní přístup k životu vás navíc štědře odměníme. Vrátíme vám 20 % z ceny pojištění za radost ze sportu, dalších 5 % získáte za to, že nekouříte a 5 % za to, že chodíte na pravidelné lékařské prohlídky.