Mutumutu

Nezávazně spočítat pojištění
Mobile menu

5 největších výživových omylů v historii lidstva

Čtení na 5 min

5 největších výživových omylů v historii lidstva

Chybami se člověk učí a lidstvu trvalo v některých případech celou jednu generaci, než mu došlo, v jakých výživových bludech žije. Taky do vás v dětství rodiče lili hektolitry mléka, nutili vás jíst margaríny místo másla a dámy ve vašem okolí se cpaly nízkotučnými potravinami? Tohle jsou největší výživové omyly naší historie.

1. Nejezte máslo, dlabejte margaríny

Máslo je utlučená smetana. Nic víc. Přesto jsme desítky let poslouchali, jak máme jíst margaríny, průmyslově upravenou náhražku másla z rostlinných olejů, s uměle přidávanými vitaminy, emulgátory a barvivy. Celé tohle vzniklo proto, že kdosi přišel s teorií, že živočišné tuky s nasycenými mastnými kyselinami a cholesterolem zvyšují riziko srdečně-cévních onemocnění. Jenže nedávno se zase přišlo na to, že margaríny obsahují trans tuky, a ty jsou pro naše těla ještě škodlivější. Co si z toho vzít? Jezme opravdické potraviny, které neprocházejí chemickými úpravami. A konzumujme jich tak akorát.

Desítky let jsme poslouchali, jak máme jíst margaríny, průmyslově upravenou náhražku másla z rostlinných olejů, s uměle přidávanými vitaminy, emulgátory a barvivy.

2. Všechny tuky jsou fuj

Před třemi desítkami let provedli Američané studii, na základě které zjistili, že tuky díky obsahu cholesterolu zvyšují riziko infarktu a mrtvice. Dietologové a výživáři po celém světě tedy zbystřili a všem doporučovali snížit příjem tuků na maximálně 30 % denního energetického příjmu, a těch „špatných“, živočišných, dokonce jen na 10 %. A teď se držte. V roce 2015 se poradní tým expertů americké vlády, který sestavuje potravinová doporučení, rozhodl varování před tuky s vysokým obsahem cholesterolu zrušit. Důvod? Původní studie byla provedena na příliš malém vzorku nemocných mužů a vůbec neměla vzniknout. Když se navíc porovnaly výsledky několika dalších studií, zjistilo se, že hladina cholesterolu v krvi nijak zásadně nesouvisí s množstvím cholesterolu přijímaným v jídle, a není proto třeba ho extrémně hlídat.

Hladina cholesterolu v krvi nijak zásadně nesouvisí s množstvím cholesterolu přijímaným v jídle.

3. S nízkotučnými potravinami zhubnete

Zdá se, že tuky byly v uplynulých dekádách strašákem na n-tou. Věřili jsme, že jsou špatné, a tak jsme svou pozornost zaměřili na jídla, co jich obsahovala minimum. Boom nízkotučných potravin už je za námi proto, že jednoduše nefungují. Snížený obsah tuku v nich totiž nahrazují umělotiny, cukry a umělá sladidla. To všechno naopak podporuje chuť k jídlu, takže místo toho, abyste si dali jeden poctivý plnotučný jogurt, zdlábnete tři nízkotučné. Efekt je rázem nula. A o tom, že nízkotučné potraviny jsou zase z ranku něčeho průmyslově upravovaného, ani nebudeme mluvit.

Snížený obsah tuku v light potravinách nahrazují umělotiny, cukry a umělá sladidla.

4. Pijte mléko, je zdravé

Kdosi (asi z nějaké mlékárny) kdysi přišel s tím, že mléko je nezbytné pro zdravé kosti. Protože vápník je prevencí osteoporózy. A tak vznikla spousta projektů, kdy se mléko nutilo dětem ve škol(k)ách, pacientům v nemocnicích i seniorům v domovech důchodců. Jenže se časem zjistilo, že kravské mléko je velmi silný alergen, jenž má na svědomí astma, ekzémy, záněty a autoimunitní onemocnění. Jestli vám mléko nikdy nechutnalo, můžete zajásat a prostě ho škrtnout z jídelníčku. Do kafe si dejte nějaké rostlinné (nebo kapku kravského), vápník do sebe dostanete z fermentovaných mléčných výrobků (jogurty nebo kefíry) nebo z rostlinných zdrojů. Třeba z kysaného zelí, kapusty, brokolice, květáku, mletého máku nebo konopných semínek. Takhle je navíc mnohem lépe vstřebatelný než z mléka.

Kravské mléko je silný alergen, jenž má na svědomí astma, ekzémy, záněty a autoimunitní onemocnění.

5. Obiloviny a pečivo mají být základem jídelníčku

Dlouhé roky jsme žili v zajetí výživové pyramidy. Tu představili Švédové už v roce 1974 a tvrdila nám, že největší podíl na naší každodenní stravě by měly mít cukry v podobě pečiva, těstovin, rýže. Jenže neříkala ani slovo o typu sacharidů. V důsledku toho jsme se ládovali bílou moukou, vesele kynuli a pěstovali si cukrovku a další civilizační nemoci. Mnohem lepší je řídit se novodobým Zdravým talířem, který reflektuje vědecké poznatky o zdravé výživě.

Podle výživové pyramidy, kterou představili Švédové v roce 1974 měly mít největší podíl na naší každodenní stravě cukry v podobě pečiva, těstovin a rýže.

Mutumutu máme rádi pohyb a skutečně zdravý životní styl.  Za radost ze sportu vás odměníme vrácením 20 % z ceny pojištění. Dalších 5 % získáte za to, že nekouříte a 5 % za to, že chodíte na pravidelné lékařské prohlídky.