Mutumutu

Nezávazně spočítat pojištění
Mobile menu

Praha chce dostat až 20 % řidičů aut do MHD nebo na kolo. Pomozte také snižovat emise.

Čtení na 5 min
Jezdíte do práce městskou hromadnou dopravou, autem nebo chodíte pěšky? A co na kole? Věděli jste, že do výzvy Do práce na kole, za kterou stojí iniciativa AutoMat, se v letošním roce zapojilo 49 pořadatelských měst, 2 700 firem a téměř 16 000 účastníků, kteří společně ušetřili téměř 500 tun CO2? Ani my jsme nezůstali pozadu.

Praha chce dostat až 20 % řidičů aut do MHD nebo na kolo. Pomozte také snižovat emise.

Jezdíte do práce městskou hromadnou dopravou, autem nebo chodíte pěšky? A co kolo? Věděli jste, že do výzvy Do práce na kole, za kterou stojí iniciativa AutoMat, se v letošním roce zapojilo 49 pořadatelských měst, 2 700 firem a téměř 16 000 účastníků, kteří společně ušetřili téměř 500 tun CO2? Ani my jsme nezůstali pozadu.

Zdravá města budoucnosti

Pro inspiraci se můžeme vypravit například do Dánska nebo do Holandska, tradičních bašt městské cyklistiky. Věděli jste, že více než polovina Dánů nemá vlastní auto? Je to proto, že dlouhodobě budují „zelené cíle“, které se promítají i do státní politiky, a kupovat auto se tak vůbec nevyplatí. I to je kromě snahy o zdravý životní styl a zpomalení klimatických změn jeden z důvodů, proč řada tamních obyvatel dojíždí do práce i 20 kilometrů. To jim umožňuje propracovaná a bezpečná síť vzájemně navazujících cyklostezek napojených na tzv. cyklodálnice. Do funkční cyklistické infrastruktury se masivně investuje i ve Velké Británii nebo v New Yorku. Řeší se jízdní pruhy oddělené od automobilové dopravy, kvalitní povrch i informační značení.

Na kole na domácí půdě

A jak to s podporou cyklistů vypadá v českých městech? Podle zkušeností AutoMatu se přístup liší město od města. Někde jsou na radnicích bezmotorové mikromobilitě naklonění, jinde to vnímají spíš jako komplikaci. Celkově tento trend do Čech proniká spíše pomalu. Jisté ale je, že bez změny urbanistického plánování ve prospěch kol je infrastruktura měst přeplněných auty a s opakovaně kolabující dopravou neudržitelná.

Stejně jako v jiných metropolích i v Praze se více jak polovina cest uskuteční prostřednictvím MHD. Předpokládá se ale, že kvůli koronaviru její obliba klesne a hrozí, že stoupne počet řidičů aut. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr vidí priority v metropoli jasně. Cílem je maximální možná podpora pěší a cyklistické dopravy, v ideálním případě by na magistrátu chtěli „přesunout“ 15 až 20 % řidičů aut do MHD nebo na kolo. S tím souvisí i závazek Prahy snížit do roku 2030 emise o 45 %. A to bez řešení změny mobility nepůjde.

Tomuto problému se dlouhodobě věnuje právě spolek AutoMat, který přináší inspiraci v podobě inovací z evropských i světových metropolí. Mimo jiné lobbuje i za dlouhodobou udržitelnost Prahy a hlídá její dopravní politiku. A netýká se to jen centra. V loňském roce schválila Praha Plán udržitelné mobility a jeho výsledkem by mělo být propojení stávajícího systému cyklostezek přes Počernice, Kbely, až na Prosek v ucelený systém.

S úpravou územních plánů se přidávají i další česká města, takže se možná jednou dočkáme i systému dánských cyklodálnic. Do té doby nezbývá než zatnout zuby, zapnout helmu a vydat se do pražského provozu nebo na některou z cyklotras v jednotlivých krajích.

Benefity pro tělo i životní prostředí

O výhodách pohybu se asi nemusíme dlouze rozepisovat. Všichni tušíme, že pravidelná jízda na kole je pro náš organismus jednoznačně prospěšná – zrychluje metabolismus, vyplavuje endorfiny, posiluje svaly, snižuje rizika chronických onemocnění a navíc prospívá životnímu prostředí. Pokud hledáte možnost, jak se dostat do práce rychle a nechcete jezdit autem ani se tlačit v přeplněné tramvaji, je pro vás kolo ideální volbou.

Nemáte vlastní kolo? Nevadí. V Praze i v několika dalších městech postupně roste síť veřejně dostupných kol, která si pronajmete na libovolně dlouhou trasu. Výpůjčka včetně zamknutí i odemknutí kola probíhá prostřednictvím jednoduché aplikace, jedna jízda vás vyjde na 24 korun. Celý proces je velmi snadný a pohodlný, navíc vám odpadají starosti spojené s údržbou nebo s tím, kde kolo bezpečně zaparkovat. V době koronaviru jde navíc o jeden z nejbezpečnějších způsobů dopravy vůbec. Na kole jste sami, na čerstvém vzduchu a minimalizujete tak riziko nákazy. Cyklistům totiž nečekaně pomohl i nouzový stav. Praha se během karantény vylidnila, ubylo turistů i aut. Podle údajů z magistrátu došlo k poklesu cestujících v MHD až o 70 % a řidičů automobilů o 35 %. A počet těch, kteří zvolili jízdu na kole, se zdvojnásobil.

Inspirujte kolegy

Do výzvy Do práce na kole se zapojilo i Mutumutu a jen za květen jsme najezdili 1 000 kilometrů! Pěti nejlepším týmům navíc necháme doručit ovocnou bedýnku přímo do firmy. Skvělou zprávou je, že cyklistiku podporuje stále více zaměstnavatelů. Třeba tím, že v prostoru firmy zřídí stojany na kola, šatny nebo sprchy. Každoročním účastníkem výzvy je i náš klient Honza, který díky každodenním jízdám do práce shodil úctyhodných 20 kg a plně si zaslouží náš Respekt!. Přidáte se?


Mutumutu máme taky rádi pohyb a zdravý životní styl.  Za radost ze sportu vás odměníme vrácením 20 % z ceny pojištění. Dalších 5 % získáte za to, že nekouříte a 5 % za to, že chodíte na pravidelné lékařské prohlídky.